Columns

Drank- en Horecaverordening

Dit is een beladen onderwerp waar vele belangen spelen.

Iedereen vindt het alcohol gebruik onder jongeren slecht, maar daarentegen wil iedereen graag op z'n tijd zijn glaasje nuttigen en willen we dat de plaatselijke horeca geen valse concurrentie krijgt.

Volgens ons is dat de enige goede samenvatting van het hele vraagstuk.

De wetgever heeft dat ook zo gevoeld en biedt de lokale overheid, de gemeente, de mogelijkheid om dit lokaal en met maatwerk te regelen.

De gemeente Scherpenzeel heeft in ieder geval zijn best gedaan om alle belanghebbende te horen.
Een goede vorm van burgerparticipatie.

Wij zijn door diverse verschillende belanghebbenden benaderd en hebben gezien dat sportverenigingen en andere para-commerciële instellingen (PCI) zelf allang hun verantwoordelijkheid hebben genomen in het voorkomen van drankmisbruik en in het bijzonder door jongeren. Daar mogen we in Scherpenzeel best eens trots op zijn en rekening mee houden.
Wij zijn nieuwsgierig hoe het college denkt dat deze partijen dit hebben ervaren.
Uit het stuk blijkt niet dat de plaatselijke horeca-ondernemers ook betrokken zijn bij dit stuk. Is dit wel het geval?

De BM wordt in deze het bevoegd gezag.

Hebben we voldoende BOA capaciteit?
Moet de APV worden aangepast met de komst van deze verordening?
Waarom geen beleidskaders voor vergunningen voor festiviteiten en evenementen?
Waarom nog geen regels voor "Happy hour" en stuntprijzen?
Waarom geen beleidskaders voor de vergunningen van de commerciële horecagelegenheden? Er wordt immers in de verordening gesproken van een integraal lokaal beleid.

En natuurlijk gaat het dan uiteindelijk over de schenktijden.
De tabel is al grotendeels aangepast aan de wensen van de para-commerciële instellingen (PCI).
Dit is ook de opzet van de wet en de opzet van het advies van Fris Valley.
Maatwerk voor de verschillende PCI en toch zoveel mogelijk gelijke behandeling.

Wat ons betreft zijn daarbij een aantal basis uitgangspunten:

Sterke drank (>15%) is niet wenselijk
Alcoholische dranken voor 12:00 uur is niet wenselijk
Schenktijden tot middernacht voldoet in alle gevallen, behalve de Breehoek.
Kijk niet alleen naar schenktijden en totaal aantal schenkuren, maar ook naar de manier waarop de horecagelegenheid wordt gebruikt voor de PCI. (Bv tennisvereniging heel anders dan voetbal)
Als er festiviteiten van de PCI zelf zijn kan dit geregeld worden in een aparte vergunning, dus die kaders hadden mooi in deze verordening meegenomen kunnen worden, dat voorkomt willekeur (een feestavond, vrijwilligersavond, enz.)

De BM kan vrijstelling verlenen voor diverse voorschriften (bv sterke drank). Waarom zijn er geen kaders opgenomen voor deze vrijstellingen? Dit voorkomt willekeur.

In art 6 zijn voorschriften opgenomen voor commerciële horeca in een gebouw zoals bv De Breehoek. Deze zijn niet gelijk aan de schenktijden van de Breehoek. Heeft dit beperkende gevolgen als de horeca in de Breehoek verpacht zou worden? Mooi weergeven in de gekleurde figuur op blz 17 (het verschil tussen het groene en rode vak).

Overgangsrecht
Blijven alle vergunningen en afspraken die er zijn met horeca ondernemers zoals ze zijn?

Zijn er voorschriften, beperkingen of ontheffingen die in het verleden zijn afgesproken die nu (of na een jaar) door de nieuwe verordening vervallen?

In de toelichting wordt gesproken over de horecamap (vergunningen, voorschriften, terrastekeningen, enz.) en hoe die door de horeca-ondernemers wordt gewaardeerd. Onze vraag is: hebben alle ondernemers deze map ontvangen met een toelichting en zijn allen het eens met het gestelde beleid daarin? Zo niet, hoe ver zijn we daarmee?

De eis om de schenktijden van een PCI duidelijk te publiceren in de gelegenheid zelf komt te vervallen. Graag zien we dat in het gemeentelijk beleid gehandhaafd, omdat dit een duidelijke communicatie is naar onze eigen inwoners, maar ook naar bezoekende sporters, toeristen, e.d.

Natuurlijk is het uiteindelijk belangrijk om de schenktijden vast te leggen.

Wij zullen in ieder geval voorstellen om de volgende wijzigingen door te voeren:
Langere schenktijden voor de tennisvereniging, omdat het gebruik van de faciliteit heel anders is als bij voetbal en hockey.
Kortere schenktijden op zaterdag voor de voetbal en de hockey, ten gunste van de plaatselijke commerciële horeca.
Ook schenktijden op zondag toestaan in verpleeg- en verzorgingstehuizen, maar wel alle schenktijden ook daar vanaf 12.00 uur.
Schenktijden in de Breehoek tot 02.00 uur zoals voorgesteld in het model van Fris Valley.

Nieuws

Nieuwe coalitie GBS en SGP wil “Samen vooruit”. [14 juni]
Met gepaste bescheidenheid, maar ook met trots en enthousiasme presenteren GemeenteBelangen Scherpen...

GBS voortouw in coalitievorming [19 maart]
Op de verkiezingsavond kondigde de grootste partij, GemeenteBelangen Scherpenzeel, al aan het voorto...

Zwarte Land 2, standpunt van GBS [14 maart]
We hebben in de campagnetijd gemerkt dat stemmingmakerij en framing over ZW2 het werkelijke beel...

GBS stelling 04 - Scherpenzeelse Krant [15 februari]
Stelling 04: Doorgaand verkeer moet uit het centrum worden geweerd, het autoluw maken van het c...

GBS stelling 03 - Scherpenzeelse Krant [8 februari]
Stelling 03: Liever langer aan het gas, dan een groot warmtenet of hoge windturbines. Grote ...